Gallerist: Eva Berland

Tel: 98 64 78 42  Send mail til henne

Vi ønsker spesielt å gi mulighet for Nesoddens profesjonelle kunstnere, men slipper til kunstnere fra andre steder også!

Erik Solheim

Erik Solheim fra Flaskebekk på Nesodden, har bakgrunn som trykker ved Kunsthøgskolen i Oslo, der han har arbeidet i en årrekke, sammen med mange av landets mest anerkjente kunstnere. Han har litografi som spesialområde og arbeider som førsteamanuensis ved skolen. På Hellviktangen viser Solheim blant annet litografier som bærer tittelen «Rosetta».

Den egyptiske Rosetta-stenen ga en nøkkel til tydningen av de mystiske, egyptiske hieroglyfene.
Litografiet har flere fellestrekk med Rosetta-stenen. Betegnelsen er sammensatt av de to greske ordene lithos og grafein, som betyr «sten» og «skrive»; altså stenskrift. Slik kan litografiet også brukes som et redskap for konservering av minner. Visuelle erindringer som nedtegnes i sten og fremkalles på papir. Written in stone er for øvrig tittelen på et av litografiene i denne utstillingen.

Med sine repetitive mønstre og sanselige kvaliteter, vekker Rosetta en meditativ opplevelse. En visuell hviletilstand der sanseinntrykkene rekonstrueres til en dypere, og mer helhetlig erfaring.  Det er som et betagende brev, der språket skjuler seg mellom linjene. Bak et slør av fargegraderinger, speilvendinger og emosjoner. Slik Rosetta-stenen bevarte tre forskjellige språk, finnes det en iboende flertydighet i denne utstillingen. På den ene siden det som øyet fanger og på den andre, de fornemmelsene som titlene vekker.

Utstillingen henger i perioden fra 28.februar frem til og med tirsdag 28. mars, 2.påskedag. Kunstkafeén holder åpent i påsken.

Velkommen til åpning søndag 28.februar

Tidligere utstillinger

Ane Landfall og Rosanna Vibe: «Unge Lovende»

Rosanna Vibe (f. 1990)

Rosanna har en bachelorgrad fra Kunsthøgskolen i Oslo, og begynner i 2016 på en Mastergrad ved Tokyo University of the Arts. Kunstneren viser her et utvalg monotypier fra et prosjekt som består av over 200 selvportretter. Innenfor begrensede tidsintervaller ble portrettene laget raskt, med formålet om å utforske ansiktets fysiske tilstedeværelse. «Konturene i ansiktet mitt liker å forsvinne.»

«Tomrommet rundt meg definerer min form. Den trykker meg inn i de fysiske konturene man kan se utenifra, fra alle sider. Ingen overflate av ansiktet mitt er overlatt til å forme seg selv; jeg er avhengig av dette godartete trykket for å eksistere i denne atmosfæriske suppen i det hele tatt. Jeg gjentar øvelsen som besatt slik at kunnskapen kan synke inn.»

Ane Landfald (f. 1988)
Ane har en bachelorgrad i Kunst og Design fra Høgskolen i Oslo og Akershus, og en bachelorgrad i medium- og materialbasert kunst fra Kunst og Håndverk ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun viser en hovedvekt av tegninger i blyant på papir.

Arbeidene beskriver landskap, krefter, hendelser og fenomener som er knyttet til naturen. Ane er opptatt av den individuelle, fysiske fornemmelsen i møte med landskap og uvær, og hvordan kroppen etterhvert forfaller og går inn i naturens sykluser som andre materialer. Tegningene forholder seg til ytterpunkter tilknyttet havet: forsvinning og navigasjon, lys og mørke, vertikale og horisontale retninger, det fiktive og det faktiske. Arbeidene oppfører seg som allegorier: de gir en fornemmelse av et bakenforliggende narrativ, heller enn en rasjonell forståelse av et innhold.

Det visuelle er derfor basert på symbolladede motiver som landskap, uvær, fyrtårn, himmellegemer og mytiske skikkelser som forsvant på havet.

Disse to utstillere finner sted på Hellviktangen i hele februar.

Hildegunn Guroplass Solbø

«Mølleminner, skyggespill»

Hildegunn Guroplass Solbø, (f. 1971 i Bergen)
Solbø er utdannet ved kunsthøyskolen i Olso, institutt for metall, ved hovedfag hospitant ved kunstakademiet i Bergen, og lektor i kunstfag. Hun jobber ofte med foto og landskapskunst som utgangspunkt.
På Hellviktangen viser hun frem fotocollager med akryl på finerplater. De fleste arbeidene er laget ut fra ett møte med kruttmølla på Håøya. Det vil også vises noen få illustrasjoner fra boken «Stemmen eller støyen».

Morten Haug

Kunstfotograf Morten Haug, bosatt på Hellvik, stiller ut på Hellviktangen fra 30. oktober frem til og med 22.november.
Morten Haug begynte sin karriere som utstillende kunstfotograf i 1979, og hans karriere tok de nærmeste årene helt av med en rekke utstillinger blant annet i England, USA, Italia og Danmark. Her hjemme ble det en rekke utstillinger, blant annet på Preus Fotomuseum. På nitti-tallet og på begynnelsen av tusenårsskiftet hadde han utstillinger i De Forente Arabiske Emirater og i Estland. I 2011 hadde han sin første større separatutstilling på artDistrict, Kunstmessen, og i  2012 på en stor utstilling i Bærum Kunstforening  stilte han ut sine verk, hovedsakelig i gumoil og i gumprint sammen med Knut Steens bronseskulpturer .

Lars Aurtande

Maskiner på fremmarsj! Fauna er en reise inn i Lars Aurtande forunderlige verden. Tilskuerene beveger seg inn i et ukjent skogslandskap, mellom greiner og botanikk, for så å oppdage hva som skjuler seg på skogbunnen.

Verden som åpner seg avdekker fabelvesener og dyr i sterk konflikt med maskinene. Det har sterke referanser og paralleller til vår egen verden. Mellom konflikter og uvennskap er det også vakre stemninger og overraskelser. Likhetene mellom det mekaniske, menneskeskapte og det naturskapte er fasinerende. F.eks. den slående likheten mellom innviklede kabelsystemer og rotsystemet til et tre. Men, naturen kan også være grusom tilbake. Skjønnhet i det stygge, og stygghet i det skjønne.

På Hellviktangen stiller Aurtande ut en rekke helt nye arbeider, samt tegninger fra serien «Larrys botaniske studier» Arbeidene er utført som detaljerte tusjtegninger eller som silketrykk.

Lars M. Aurtande er født i 1973 og utdannet ved Einar Granum Kunstskole og Kent Institute of Art & Design i England. Han har tidligere fått flere priser og utmerkelser for arbeidene sine, og er bla. tre ganger nominert til Kulturrådets årlige bildebokpris. Flere av tegningene hans er bla. også innkjøpt av Nasjonalbibliotekets illustrasjonssamling

Aurtande har tidligere i hovedsak jobbet med illustrasjoner til bildebøker, avis og tidsskrifter. De siste årene har han etablert seg også som billedkunstner. Gjennom sin bakgrunn har han et illustrativt syn, og lager visuelle fortellinger med bildene. Undring, fabulering og ettertanke er sentralt i formidlingen. «Jeg ønsker ikke å lage korte øyeblikk, men å få tilskueren til å fantasere og undre seg over hva som har skjedd. Hva skjer? og hva kommer til å skjer videre?»

Med sine silketrykk og tusjtegninger er Aurtande en del av en ny popbevegelse innenfor illustrativ billedkunst.

Bildene henger fra 23.september til og med 25.oktober.

Helga Glosli

Helga Glosli, vel kjent som kunstfaglærer gjennom 20 år på Nesodden v.g.s.,nå på Hellviktangen med fotoutstillingen «ØyeBlikk». Utstillingen består av 30 bilder. Bildene er tatt i ulike perioder fra 2007 til 2015 på reise i Lofoten, Paris og på turer i Oslo.

«Bildene oppstår i øyeblikket der og da når et motiv engasjerer. Mellommenneskelige forhold, situasjoner, byliv, natur gir inspirasjon, ideer til egne tolkninger av det jeg ser. Bildene er figurative, innholdet litterært, symbolsk. Vektlegger komposisjon, form, farge som jeg liker og har jobbet med i alle år. Hensikten er at bildene tolkes og oppleves på mange mulige måter, noe jeg håper de som ser dem gjør…» – Helga

Bildene henger fra 30.august til og med 20.september

Pere Galera

Pere Galera har vært bosatt på Nesodden de siste år, der han har atelier i Nesoddparken. Opprinnelig er han fra Barcelona, der han også fikk sin utdannelse som kunstner, og der han har hatt mange års virke som kunstner, før han slo seg ned på Nesodden. I Norge har han blant annet deltatt på Østlandsutstillingen flere år på rad, og har også mottatt Statens Kunstnerstipend. Galera benytter i sine bilder et geometrisk formspråk, der han ofte bryter opp kjente former. Slik f.eks. med huset som er et repeterende motiv, der han gjør det umulig for oss å vite om det er innsiden eller utsiden vi betrakter. Håndverksmessig presisjon kombineres med intuitiv spontanitet. Ofte i sort hvitt kontrast kombinert med kraftig kulørthet.

Sagt i forordet til katalog;
«Galera beveger seg i en illusjons og dualitetsverden mellom det spirituelle og det almenne, dagligdagse.»

Nina Due og Randi Eilertsen

Grafikkutstilling på Hellviktangen. Begge har sitt daglige virke på Frysja grafikkverksted i Oslo, ved inngangen til vakre Maridalen. En hyllest og en kjærlighet til naturen, og da spesielt til dyr som motiv, er en fellesnevner for disse to kunstnerne. Dyr som kan påtreffes i Maridalen, og langt mer eksotiske dyr enn de man møter der.

Begge benytter de seg hovedsaklig av koldnål som grafisk teknikk, noe som gir et begrenset opplag av trykk. I Nina Dues grafikk opplever vi en lavmælt poetisk koloritt og forsiktig tilnærming til form. Mens Randi Eilertsens grafikk  er preget av en intens og kraftig koloritt, der det ornamentale og den avgrensede formen er vesentlig. Kunstnerne er svært anerkjente, og har en betydelig utstillingsvirksomhet, stipend og innkjøp å vise til.

Utstillingen står fra 7.juni t.o.m 19.juli.

Ingrid Lija Arntzen

Ingrid har arbeidet med maleri siden 2004. Siden 2008 har hun arbeidet mest med dyptrykket som elev i Terje Risbergs grafiske verksted.

“- Motivene henter jeg fra virkeligheten- og litt bortenfor. Jeg forsøker å gi bildet et uttrykk som ikke kan fanges med ord.”

“- Jeg trykker alle mine grafiske blad selv. Jeg bruker en trykkplate for hver farge, og sveiver dem gjennom pressen slik at oljefargen overføres til papiret. Jeg liker stoffligheten og tilfeldighetene som oppstår i denne håndverksprosessen.”

“- Trykkene mine fins i max. 25 eksemplarer, der hvert enkelt er forskjellig fra de andre i opplaget. ”

April – Randi Elmenhorst «Straighten up and fly right»

Randi er unik, ikke bare som smykkekunstner og menneske, men med uttrykk, design og ikke minst valg av materialer. Hennes spesialitet er nok Epoksy, men det er kombinasjonene og formen som gjør henne til en spennende og særegen kunstner. Flater og linjer er ofte rene, men i smykket, som små eventyr, støper hun halvedelstener, bilder av noen du er glad i, sommerfuglvinger, luftbobler, blomsterstøv, røyk, sand, nøkler, beskjeder. Her er faktisk nesten ikke begrensinger. Så er du på jakt etter en personlig og særegen gave? Ingen klarer dette bedre! Randi er utdannet med Kunst og Håndverkeskolen.

Mars – Toril Wik og Greta Gjøl Hagen

To kvinnelige kunstnere; Toril Wik og Greta Gjøl Hagen åpner utstilling 8. mars. Begge er bosatt i Oslo og har atelier på Skansen utenfor byen. De viser arbeider i akryl, kull og pastell og blandet teknikk. Siste dag for utstilling blir palmesøndag 29. mars.

Til høyre, maleri av Toril Wik

Søndag 8 Februar 15.00 Sissel Efjestad Groh «The Butterfly’s Burden»

Velkommen til utstillingen: «The Butterfly’s Burden» med malerier og monotypier av Sissel Efjestad Groh.
 Det blir ved åpning av utstillingen, lyrikk og musikk fra Midtøsten og Norden, fremført av skuespiller Hildegun Riise og musiker Benedicte Maurseth.

Utstillingen blir hengende i ca fire uker.

Hun ble utdannet ved Kunsthøyskolen i Oslo i 1999.
Kunstneren stiller ut en serie malerier og monotopier inspirert av musikk og lyrikk fra Midt- Østen og Norden. Hun er opptatt av det felles genuine rommet som finnes i alle mennesker, at det er noe vi tiltrekkes av og forstår hos hverandre uansett identitet og bakgrunn.

Invisible bees – ‘Letting go’ 4.Januar 1. Februar 2015

Mann og kone duoen invisible bees, Damian Burgess og Elin T. Eriksen presenterer «letting go» en utstilling av malerier/ collage og skissebok-tegninger. Inspirert av inntrykkene samlet på parets nomadisk tilværelse over ett år. De reiste og levde i Marokko, California, Arizona, Sør-Spania og de franske Pyreneene. Begge kunstnerne jobbet med skissebøker og foto dagbøker, som har vært inspirasjon og forberedelse til denne serien av bilder. Begge kunstnerne har påvirket hverandres enkeltverk og har blitt inspirert av prosessen med å ’la gå’ som de har opplevd gjennom den nomadiske tilværelse og bevisst endring. Damian skaper store fargerike maling / collage verk som inkluderer resirkulert eldre kunstverk, bilder som han har samlet over en årrekke, samt parets esoteriske utklipp.

Det handler om å kutte opp og skape nye mytiske landskaper som ’The Father’ (Holy Mountain), ’Mother’ (gudinne) og ’Lover’ er en magisk handling i tradisjonen av dikteren. Elin maler figuren i naturen. Naturen er storslått og tøff, som ørkenen i Arizona eller trærne i California. Skikkelsene er enten delvis skjult, fusjonert eller betror seg til naturens visdom. Å gi slipp på tanken om å gi slipp er nyttig. Prosessen er nok. Skaperprosessen gir utfordringer som skaper nye tilnærminger. Du kan se et utvalg av bilder fra utstillingen her:  www.elineriksen.com  www.damianburgess.com

Damian Burgess og Elin T. Eriksen har spilt sin egen merkevare av hypnotiske folk -minimalistisk musikk i London som invisible bees siden 2008. De har spilt på ICA, London med Sunburned Hand Of The Man og Tom Greenwood. Støttet band som Grails, Zomes, Philip Jeck og Sun Foot. Stilte ut og spilte på ’The Cloudz Project’, Brick Lane, London. Spilt sammen med Karen Skog Orkestra i ’Bergen Biennale II: The Next Generation’, London i regi av Ytter. De bor og fortsetter å jobbe med musikk og kunst på Nesodden og organiserer ’Oddnose festivalen’ – en festival av undergrunnsmusikk. https://soundcloud.com/invisible-bees

Elfi Sverdrup og Karen Disen

Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og Nasjonalmuseet for kunst besøkte og kjøpte in kunst fra denne utstillingen.

Karen Disen (f. 1961) Metall- og smykkekunstner med studio på Nesodden like utenfor Oslo. Hun har arbeidet som tegnelærer ved Statenshåndverks- og kunstindustriskole siden 1989 hovedsakelig med komposisjon, improvisasjon og ornamenter.

Som metall- og smykkekunstner er hun best kjent for sine arbeider i flettet fjærstål, et materiale og en teknikk hun allerede benyttet i sin diplom ved SHKS i 1985. Hun skaper både gjenstander/objekter ute og inne samt smykker. Hun er representert ved kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim og Rösska museet i Göteborg, Sverige. Med et par års mellomrom lager Disen utstillinger.

Disen er opptatt av at smykkene skal fungere best på kropp i bevegelse. Smykkene er store men svært lette, ørepyntserien der en flettet flate nærmest svever ved øret på grunn av spillet mellom tyngdekraft, vektoverføring og anatomi er eksempel på det. I sin publikasjon Refleksjoner (2005) sier hun at hun føler like stor kjærlighet i møtet med streng geometri som naturens ville organiske former. Karen Disen søker å skape glede, undring og skjønnhet i sine arbeider.

Elfi Sverdrup lager både smykker som er til salgs, og smykker som der del av performancer. Hun bruker to hovedmaterialer: skinn belagt med farget bladmetall, og smykker modellert av tremasse som har pappmaché som grunnlag, blandet med sement og farger. Den modellerte tremassen fungerer omtrent som stabilt hardt treverk. Hovedmaterialene blir ofte kombinert med naturmaterialer, eller andre mer samtidstypiske materialer som f.eks. datautskrifter.

Sverdrup holder lydsmykke-performancer. Hennes siste prosjekt er smykker inspirert av paradisfugler, dyr, fisk, hvaler og dikt, eller har hennes egen stemme som utgangspunkt. Hvert smykke har sin tilstand, sine bevegelser og sin innebygde komposisjon. Sverdrup smyger seg mellom publikum med sensuelle toner fra gulsanger, glad svarttrostsang, hvalenes undervannslyder, rop fra elg, ulv og gaupe, fiskenes underlige kommunikasjonsspråk, eller egne improviserte komposisjoner inspirert av uttrykket «homo ludens» – «det lekende mennesket» og latter. Kortnebbgås akkompagnerer Elfis strupesangimprovisasjoner.

Siste prosjekter var POETRY JEWELRY under Oslo Internasjonale Poesifestival hvor hun åpnet hver dag med en performance, og 3 performance-rekker under Dølajazz på Galleri Zink. Der hadde hun premiere på et latterinspirert lydsmykke.

Elfi blander inn vokal-improvisasjoner i performancene, hvor hun bruker sin 37 år lange erfaring med sangteknikkene kveding, joik, inuittisk og tuvinsk strupesang. Performancene har ofte et miljø-aspekt. Kunnskap om natur kan forhåpentligvis skape mer respekt for andre levende vesener. Vi er sjøl natur, og opprettsholdelse av den økologiske balansen blir meir og meir viktig i dag.

Elfi Sverdrup er opptatt av den opprinnelige grunnen til at vi bruker smykker. I den vestlige del av verden har vi fjernet oss mye fra dette. Kroppsutsmykning er kanskje opprinnelsen til all bildende kunst. Kanskje har smykkebruken en biologisk opprinnelse. Vi finner mange eksempler i naturen. Salamanderen får oransj buk om våren, brushanene for en stor fjærkrans rundt halsen, paradisfuglene forvandler fjærdrakten til rene kunstverk. Løvhyttefuglen lager store dansearenaer hvor den samler blå gjenstander, maler plassen med blåfarge fra bær, og setter opp en slags allé med kvister. Dette handler ikke bare om parringstid og forplantning, men også om å forandre tilstander. Det er lettere å føle seg stolt og rank hvis en ikke alltid går rundt med de gamle slitte fjærene, men av og til kan ta på en stor fjærkrans… Smykker finnes i de fleste arkeologiske graver. Det å være smykkekunstner må være et av verdens eldste yrker.

Elfi Sverdrup er en mangfoldig kunstner og opptrer i høst på flere steder i landet med sine performancer. I helgen som gikk åpnet hun Oslo Internasjonale Poesifestival med en improvisasjon over dikt av sin far, Harald Sverdrup. Hun er en mangfoldig kunstner, og har utviklet et særegent uttrykk der hun lager performancesmykker, knyttet til bevegelser, tilstander, og komposisjoner basert på dyrelyder eller egen stemme. Av og til synger hun tostemt med disse komposisjonene.

Vibeke Lunel

Exploring. Mourning – er en serie arbeider i acryl og olje, som handler om motstridende og uforenlige krefter. Gjennom denne syklusen prøver jeg å beskrive et indre landskap og utforske hva som skjer i møtet mellom det massive og det transparente. Idealet er alltid balanse, men ofte blir motsetningene for kompliserte og ubevisste krefter tar overhånd. Vi sier ofte at det gamle må vike for det nye, men hva skjer når det gamle er så sterkt i oss at det nye ikke slipper til?

Exploring. Mourning – handler om prosess. Om kontrasten mellom det å ta et utforskende grep i det nye, samtidig som man tillater seg å sørge over det som har vært.

Kunstneren er også kjent av mange på Nesodden for blant annet «Verdens største ball», et interaktivt kunstprosjekt for barn.

Vigdis Bøyding og Anne-Karin Sundquist

Søndag 7. september kl.16.00 åpner Hellviktangen Kunstkafè  sin egen Kulturisten utstilling med Nesoddkunstnerne Vigdis Bøyding, som viser grafikk i koldnål / mezzotint og Anne- Karin Sundquist, som har med arbeider på papir og maleri. Alle er velkommen til vernissage.

Lise Steingrim – maleri & grafikk

August 2014: Neste Utstiller på Hellviktangen  er Lise Birgitte Steingrim f. 1969. For bare ett år siden  fullførte kunstneren sin utdannelse ved Statens Kunstakademi i Oslo, og  har  allerede nå sin andre separatutstilling ,ved siden av deltagelse på flere jurierte utstillinger som Østlansutstillingen, m.m. Hennes arbeider har blitt godt mottatt av publikum , og mange er de som har sikret seg et verk av denne unge populære kunstneren. På Hellviktangen viser kunstneren akrylmaleri  og arbeider i forskjellige grafiske teknikker. Hun er  bosatt og arbeider på Nesodden.

Gro Hege Bergan «Kulturlandskap» – maleri & grafikk

Årets sommerutstiller på Hellviktangen Kunstkafè er mest kjent som grafiker, men  har denne  gang også med  maleri på utstillingen. I sine grafiske arbeider formidler kunstneren et humoristisk og ofte mildt ironisk,  smilende poetisk- blikk på tilværelsen, vanligvis representert ved mennesker, utført i et egenartet naivistisk formspråk. Mens maleriene på sin side synes å representere et klarere naturalistisk uttrykk. Kunstneren som er bosatt i Oslo, er tilknyttet Norske Grafikeres Verksted ,  Oslo. Hun er en meget anerkjent billedkunstner , med mange separatutstillinger, gruppeutstillinger og innkjøp bak seg. Utstillingen henger fra 8.juni og frem til og med 27. juli. I juli er kafeen åpen hver 12-19 , lørdager stengt.

Anne Kristin Hagesæther

Fra 27 april til og med 1 juni 2014

Ingebjørg Une Hagen grafikk/collage – Tom Dyring naturfoto


Ingebjørg Une Hagen er utdannet ved Bergen Kunsthåndverkskole og Statens Kunstakademi og har i tillegg studert prehistorisk kunst i Zimbabwe. Hun har utført en rekke utsmykningsoppdrag og er innkjøpt av Nasjonalgalleriet og Oslo Kommunes Kunstsamlinger. Hun har i en årrekke vært 1. amanuensis i tegning ved UMB.

Ingebjørg Une Hagen har hatt en rekke separatutstillinger, deltatt på Høstutstillingen flere ganger og er i år antatt på Østlandsutstillingen med verket ”Hexapoda” som også fikk juryens pris for beste tredimensjonale verk. Hagen arbeider i en blandingsteknikk med grafiske monotypitrykk og collage og motivene er ofte dyr. I møtet med dyr opplever hun en tilstedeværelse og en respekt for naturen som hun ønsker å uttrykke i kunstverkene sine. På Galleri Hellviktangen vil hun vise en serie grafiske blad med motiver inspirert av norske og afrikanske dyr, en serie små collager med insektmotiv og et stort linotrykk av skiløpere.   www.ingebjorgunehagen.com

Tom Dyring er naturfotograf og har ville dyr som sin helt spesielle nisje. Han arbeider med prosjekter & motiv fra hele verden, men bildene på utstillingen har hovedvekt på nordisk dyreliv. Gjennom sine bilder legger fotografen vekt på å formidle situasjoner, stemninger og historier som er artstypisk for dyret som blir avbildet,-  alt malt med naturlig lys. Alle bildene er tatt av ville dyr i vill tilstand og det ligger ofte langsiktig planlegging, målrettet arbeide og betydelig tålmodighet bak motivene.

Tom Dyring er medlem av Norske Naturfotografer (NN) og har mottatt flere internasjonale utmerkelser for sine bilder.

www.tomdyring.com
www.tomdyring.blogspot.com

Mali Roald – malerier – «Inntrykk og uttrykk»

« ET STUDIE I GULT OG HVIT»
Bildene i denne utstillingen vil være en sammensmeltning mellom natur og kunst, med spørsmål om hvor går grensen til ikke lenger å være natur, men bringes ut av det tredimensjonale rommet og inn i flaten. Bilder i naturen kan ofte sammenlignes med vekster ut i fra naturens forvandling, blader folder seg ut, det blomstrer, de visner, glemmes, for til slutt å danne en frukt og ide som lever videre som i kunsten. Billedflaten er fargenes sted. Fargene er i ro, de er utstråling, de trekker en til seg og har en gåtefull egen kraft som kan skape bilder. All opplevelse av natur kan være sterkest ved grenser, slik tror jeg det også er med fargen, der den møter en annen farge, en annen klang, der oppstår spenningen og den kan tone ut og danne en klang. Formene behøver kanskje bare å være et ytre uttrykk for en indre mening, en intensjon bak, en indre nødvendighet kan være med å skape formen.

Men formen må også få liv igjennom fargen, da tror jeg den kunstneriske kvaliteten kommer inn i prosessen, bildet får sjel! Jeg prøver med mine bilder å komme utover det materielle, og tror at det kan være kunstens uttrykk, den intensjon som da foregår går da i beste fall utover naturen og løftes opp. Det kan være naturlig å sammenligne musikk og billedkunst. Bildene kan få en klang, en farge fordrer en annen farge, en grunntone kan dra igjennom bildet og spille inn fargene som hører til. Dette er tanker som har med et indre element å gjøre, et følelses område og jeg tenker at fargen har med dette område å gjøre. I Goethes og R. Steiners fargelære legges det vekt på det sjelelige elementet i hvordan fargen er kommet frem både i natur og kunst, det har inspirert meg til å arbeide i en intuitiv prosess med billedflaten. Her ligger det muligheter og utfordringer fra åpne fargeflater til form/dannende komposisjoner som kan få strøk for å stige ut og inn i det todimensjonale rommet. Det er ofte at mine bilder ikke alltid skal fremstille noe forestillende, men jeg betrakter det absolutt som konkrete hendelser, som synliggjør en prosess, noe som klinger og det bør jo helst bli en god klang. Et videre spørsmål er å gå fra å være et mer personlig anliggende, til å prøve å fange noe objektivt i fargens virkning, se om det er en sammenheng i mellom farge og form. Bildene til denne utstillingen er en motsats til min forrige utstilling samme sted nov/des. 2013 hvor mørket var overveiende utgangspunktet. Denne gangen skal de ha en letthet over seg i det gule og hvite og det skal ligge en taushet full av muligheter i denne klangen. Veien skal gå fra en mer ytre iaktakelse, som en erfaring av rommet, til en indre ro i billedflate. Bildene er og skal males i akvarell, akryl og tempera.
Mali Roald.

«Uerstattelig villmark og landskap av universal verdi Verdensarvens unike ressurser»

Februar 2014
Ved David Scott, som arbeider for National Geographic Society.
Med improvisert musikalsk stemmefølge ved Siri Kverndokk, Jo Selsjord og Carl Anders Haugan.
Forsker David Scott, som arbeider for National Geographic Society, viser digitale stillbilder og videofortellinger fra våre hurtig, skiftende landskap, hav og villmarksområder. Med eksempler fra hvert kontinent, inklusive Kinabalu Nasjonal Park (Malaysia, Borneo), Kapp Horn (Chile), Virunga Nasjonal Park (Rwanda), Den Atlantiske kystregnskogen,(Brazil) og Fjordlands (New Zealand), belyser hans historier og fotografier truede økosystemer av global viktighet.
Han mottok sin Ph.D.ved MIT i «Earth Sciences», og sitt Post doktorat ved Harvard universitetet i konserveringsbiology, grunnla Boston Universitets miljøprogrammer i British Columbia og Tanzania.

Han arbeidet i Clintons Hvite Hus, der han startet opp innenriksdelen av det amerikanske Fredskorpset og ledet alle miljøbaserte programmer. Senere arbeidet han som utøvende direktør for EarthWatch Institutt. Nå bor Han i landlige omgivelser i skogen på Nesodden med sin billedkunstnerkone, Marianne Selsjord.

Espen Rasmussen fotoutstillling

feb. 2014
Fotograf Espen Rasmussen (1976) har i 15 år jobbet med dokumentarprojekter der han har fokusert på humanitære kriser og klimaspørsmå. Han jobber som bildesjef i VG Helg og har hatt en rekke utstillinger både i Norge og utlandet, blant annet på Nobels Fredssenter, Humanity House i Nederland og UNHCRs hovedkvater i Geneve. Rasmussen er en av de mest prisbelønte norske fotografer, med blant annet flere utmerkelser i amerikanske Picture of the Year international, 32 priser i årets Bilde og to i World Press Photo. Hans arbeider er publisert i magasiner som Time og Newsweek, og i aviser som New York Times, The Guardian og The Independent. I 2011 ga han ut fotoboken  Transit , om fordrevne og flyktninger.

Juleutstilling 24 nov 2013-til 19 jan 2014

Wenche Øyen, Mette Schau, Øivind Brune, June Sira, Giske Sigmundstad, Kjell Midthun, Beate Fjellberg, Astrid Mørland, Sissel Ekstrøm, Mari Krokann Berge, Helga Glosli, Hobben Azisa Ellingsen, Anne Rolfsen

Astrid Mørland – Malerier – fra Åsgårdstrand til Nesodden

HELLVIKTANGEN kunstcafé inviterer til en helt spesiell vernissage fredag 18. oktober. 2013. En kunstner returnerer til sitt tidligere atelier og vi ønsker Astrid Mørland velkommen tilbake til kjente trakter.

ASTRID MØRLAND (f.1950) hadde på slutten av åttitallet og over i tidlig nittitall atelier på Hellviktangen Gård. Hele prosjektrommet i 2. etasje var Astrids studio og mange store formater ble malt der.

Astrid har vært bosatt og arbeidende i Åsgårdsstrand siden 1997. Tidligere i sommer har hun bl.a. deltatt på utstillingen «Munch by others» ved Haugar Kunstmuseum. Siden hun flyttet til Åsgårdsstrand har hun hatt sterk tilknytning til Edvard Munch. De første årene jobbet hun et par somre som omviser i Munchs Hus. Gjennom dette fikk hun en nærhet til Munch. Omgitt av Munchs omgivelser, hans værelser og hverdagsobjekter kjenner Astrid på hva de deler av inntrykk og uttrykk, som kunstnere, mennesker og skjebner.

Astrid Mørlands utrykk kommer i andre former; abstrakte, med tydelige referanser til surrealismen, og med store rene fargeflater i maleriene fylt av klare farger som tyggisrosa, turkis og syregult. Omgivelser, landskap og formene er gjenkjennlige. Fjæra i Åsgårdstrand, bukta, strendene, skogen. De kjente figurene i Munchs portretter er ofte byttet ut med Astrid selv.

I utstillingen på Hellviktangen kunstcafé er et sentralt element fiktive brev Astrid har skrevet til Edvard Munch. Brevene er selvfølgelig ubesvarte, og de er heller ikke i direkte dialog med mottakeren. De er Astrids formidling av delte inntrykk, i naturen og i kunsten, et ønske om å gi tilbake med Edvard Munch.

På vernissage fredag 18/10 vil Marte Mørland lese Astrids brev til Edvard Munch. Marte Mørland er skuespiller, bosatt på Nesodden. Hun er for tiden aktuell på Det Andre Teater med stykket «The eagle has landed

Utstillingen består av malerier og etsninger i 1. og 2. etasje på Hellviktangen kunstcafé.
Caféen åpner klokken 18:00, vernissageprogram starter 18:30 i sal øst.
Velkommen til kulturell aften på Hellviktangen!

Brita Skybak

Utstillingen «En dag alle så på skyene samtidig.» Utstillingen varer til og med sønd 13 oktober. 2013

Ive Hagen – foto

Kunstneren stiller ut foto, basert på indirekte motiver,somf.eks. speiling av natur i vann, i glass, og i skygger. I tillegg viser hun også små skulpturer. Ive Hagen er en kunstner med en omfattende utstillingsvirksomhet bak seg, og har også mottatt en rekke stipend. 15. sept 2013

Mann og kone duoen invisible bees, Damian Burgess og Elin T. Eriksen presenterer «letting go» en utstilling av malerier/ collage og skissebok-tegninger. Inspirert av inntrykkene samlet på parets nomadisk tilværelse over ett år. De reiste og levde i Marokko, California, Arizona, Sør-Spania og de franske Pyreneene. Begge kunstnerne jobbet med skissebøker og foto dagbøker, som har vært inspirasjon og forberedelse til denne serien av bilder. Begge kunstnerne har påvirket hverandres enkeltverk og har blitt inspirert av prosessen med å ’la gå’ som de har opplevd gjennom den nomadiske tilværelse og bevisst endring. Damian skaper store fargerike maling / collage verk som inkluderer resirkulert eldre kunstverk, bilder som han har samlet over en årrekke, samt parets esoteriske utklipp.